Tracks 2016

Itinerari Natural i Megalític de Capmany

Ruta per visitar el ric patrimoni megalític de l’Albera, en concret dels termes municipals de Capmany, Agullana i la Jonquera.
Aquest zona de l’Albera és la zona amb la densitat Megalítica més gran de la península.
El punt de partida és el poble de Capmany, hem deixat els cotxes a la cruïlla de la carretera de La Vall…en front, la piscina i poliesportiu municipal i l’entrada al poble (zona d’aparcaments), després de visitar el nucli medieval, conegut pel Fort, se surt pel carrer del Pont. Just al capdamunt d’aquest carrer, hi ha uns rètols que ens orienten cap a la Pedra dels Sacrificis i el dolmen de la barraca del lladre.
Recordeu que tota la ruta està senyalitzada amb marques de pintura groga de la xarxa Itinerannia.

Batet de la Serra-Sant Abdó i Sant Senén-Sant Julià del Mont

Aquesta vegada hem caminat per un indret un xic desconegut per nosaltres, Batet de la Serra.
Batet de la Serra es troba dins dels límits del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Anteriorment municipi, el 1971 és va agregar a Olot. Es troba situat en un turó, barreja de volcans i sediments calcaris, 300 metres per sobre la resta d’Olot i amb magnífiques vistes sobre el Pirineu.
A Batet de la Serra hi ha quatre dels més de trenta cons volcànics que es troben a la comarca de la Garrotxa: el volcà Puig Astrol, el volcà de Pujalòs , el volcà Puig de la Garça i les vessants nord del Croscat. Els volcans són de tipus estrombolià. Es van formar a partir de l’amuntegament de materials expulsats pel volcà, que es van apilonant al voltant de la xemeneia, per damunt del nivell del sòl anterior a l’erupció.

Visita la realització d’aquesta ruta

Salt i gorg dels Murris-Castell d’Hostoles-la cova de la Torre i el gorg de la Mola del Brugent-Les Planes d’Hostoles

Ruta circular que ens permet visitar el salt i gorg del Moli dels Murris a la riera de Cogolls, pujar al Castell d’Hostoles i visitar una part del riu Brugent amb la cova de la Torre i el gorgs de La Mola. Els veïns de les Planes d’Hostoles coneixen molt be el Gorg del Molí dels Murris. És un dels secrets més ben guardats d’aquest poblet de la Baixa Garrotxa. En ple territori de volcans, destaca l’aigua cristal·lina. Sembla el Carib: aigua blau/verdoses, exotisme i boscos espessos i frondosos. La foto de postal però, que està a Catalunya i és molt fàcil arribar. Només cal saber com. Les aigües de la riera de Cogolls es sumen al cabal de les aigües subterrànies de la zona, que contenen bicarbonat càlcic dissolt: petrifica les plantes i conforma els travertins del salt. És una zona de bany preciosa. L’inici d’aquesta ruta circular és a l’aparcament del cementiri de les Planes d’Hostoles.

Les Planes d’Hostoles-Salt i gorg dels Murris-Riera de Cogolls-Sant Cristofòl de Cogolls-Sant Sanvador de Puig-alder

Ruta circular que ens permet visitar el salt i gorg del Moli dels Murris resseguir la riera de Cogolls, amb els seus gorgs, salts, i coves, visitar l’església de Sant Cristofòl de Cogolls i pujar a la ermita/castell de Sant Salvador de Puig-alder. L’inici d’aquesta ruta circular és a l’aparcament del cementiri de les Planes d’Hostoles. Seguim el camí al costat del cementiri, trobant de seguida la Via verda del Carrilet, la seguim a mà dreta fins que trobem el pont on passa la carretera que va a Cogolls. Pugem a la carretera que prenem, direcció a Cogolls fins un petit aparcament al costat dret. Ara seguim la pista que baixa a la riera de Cogolls, la qual travessem pel pas de la Clota. Continuem la pista fins trobar el Moli del Murris i a sota del moli, el Gorg i Salt, tot plegat és un racó encisador. Al costat del Salt dels Murris existeix una petita escala excavada al terra i que amb una mica de atenció, anem pujant tots els integrants de la sortida d’avui. Sobre el salt existeixen unes banyeres naturals formades de travertins i envoltades d’un aigua cristallina i de un color turquesa fascinant.

Via ferrata de les gorgues de Saleny 2016

Avui hem tornat a fer aquesta via ferrata i l’excusa per fer-la a sigut una petita lliçó teòrica/pràctica de ràpel a càrrec del nostre company Santi portant per primera vegada a la ferrata…els companys Je, Nuri i Xevi, a més dels habituals Carmen, Irene, Santi, Pep, Joan, Antonio i jo Per accedir a la via ferrata venint de La Bisbal d’Empordà- Palamós. agafem direcció Llagostera, i girem a la cruïlla que ens portaria a Romanyà de la Selva, (la G-6612), passat el Km 4 a 500 metres a la dreta tenim un trencall i la zona d’aparcament. Trobem l’aparcament ple de cotxes de gent que, com nosaltres, també han vingut a fel.la… Una vegada col•locats els arnesos comencem l’aproximació, caminant pista avall fins que un pal indicatiu de camins ens mena per un corriol a ma dreta fins la font de Panedes. L’aigua de la font de Panedes és picant i ferruginosa. S’accedeix per unes escales que baixen dins una modesta estructura que fa d’aixopluc.

Caminada semi-nocturna dels hh-2016 (La Bisbal d’Empordà- Mare de Déu de Socors-Canapost-Clots de Sant Julià-Peratallada-Cau

Quant arriba l’Agost i ens preparem per fer una petita aturada en les nostres trescades, ve la caminada nocturna del hh amb sopar inclòs que, any rere any, acomplim amb molt desig, dons ens trobem amb familiars de companys que no surten a caminar com nosaltres i tots plegats ens afegim a la festa amb un sopar d’estiu i una petita festa amb “ballaruga” inclòs. Aquest any hem canviat el recorregut, que altres anys realitzàvem per la zona de la platja de Castell, i l’hem preparat pels voltants de La Bisbal…(tenim molt per visitar i caminar al nostres voltants). Així dons vàrem sortit a les 19,00 hores, des del Pavelló municipal d’esports de La Bisbal, en direcció al tenis. Superat el Bosquetet, ens hem dirigit fins a Canapost, passan per Can Platja, el mas Moret i a l’alçada de la granja d’en Vives, (cavalls), hem tombat a la esquerra per visitar l’ermita de la Mare de Déu del Socors.

Visita la realització d’aquesta ruta

Sant Quirze de Colera-Dolmen del Solar d’en Gibert i els cims de La Calma, d’en Jordà, de Roques Blanques i els Esquerders

Avui, per fer la caminada ens hem desplaçat fins al Monestir de Sant Quirze de Colera, que està situat dins del Paratge Natural d’interès Nacional de l’Albera. El monestir es troba al mig d´una vall, a la qual s´accedeix per una estreta carretera que, quasi al final es converteix en pista de terra i que accedim des del poble de Vilamaniscle. El monestir de Sant Quirze de Colera és una abadia benedictina de l’antic comtat d’Empúries, dins els límits del bisbat de Girona, situada a l’actual terme municipal de Rabós (Alt Empordà). És un conjunt arquitectònic format per la basílica de Sant Quirze, diverses dependències monàstiques organitzades al voltant del pati del claustre, una torre de defensa i restes d’un pany de muralla, l’església de Santa Maria i les restes de l’antic hospital. És una obra declarada bé cultural d’interès nacional. Aparquem al davant del Restaurant del Corral, al costat del monestir i que després de la caminada degustarem els seus plats. Agafarem la pista que passa al costat de la església de Santa Maria, seguint el GR 11, (senyals de pintura vermella i blanca). En la pujada trobarem algunes dreceres, per no fer les llaçades de la pista. Anem guanyant alçaria ràpidament i en un tres i no rés arribem a dalt del Coll de Plaja.

Volta a l’Escala-caminada d’estiu dels hh 2016

Com cada any, quant comença el bon temps, fem una caminada al voltants de l’Escala i després de la ruta, un dinar de germanor amb el companys de trescada i família, a la barraca de la Tere i d’en Josep. (des de aquesta tribuna aprofito per expressar-vos el meu agraïment). Aquest any, ruta nova…hem sortit des del aparcament del supermercat Carrefour Market de l’Escala i hem baixat fins els camps de futbol de l’Escala, per agafar el camí dels escalençs (camí que ens portaria fins a Sobrestany). Hem caminat una estona fins arribar sota una línia elèctrica que travessa el bosc. En aquest punt hem deixat el camí i ens hem endinsat al bosc. Bosc de pins, matolls, sorra, parets de pedra seca, barraques de pescadors o de vinyes…un tram de ruta molt distret i laberíntic, que es fa imprescindible el GPS per no perdre la bona petja. A poca poc anem donant la volta a tot Riells de Dalt, fins arribar a la antiga carretera de l’Escala a l’Estartit.

Corçà-Puig Rodó-La Illa-Cassà de Pelràs-Planils-riera Rodonell

Sortida pels voltants de la Bisbal… hem anat fins a Corçà per sortir des de la plaça de l’església i agafar el camí de la casa de colònies l’Ocell, al costat del camp de futbol. Hem pujat fins el Puig Rodó, hem visitat el pou de glaç del puig Rodó i hem passat davant les masies de Can Mengol, el veïnat de Candell, Can Planes, Can Cadenat i la Llobatera, tots ells pertanyent a Rupià, hem pujat fins a Can Sàbat de Cassà de Pelràs i hem fet un petit tram de carretera (C-66) fins arribar al restaurant de la Illa ha on hem esmorzat.

Vallfogona del Ripollès-Castell de Milany-Torrent de la Masica

El terme municipal de Vallfogona del Ripollès molt muntanyós i de relleu accidentat, es troba a la falda de les serres del Puig Estela i Milany amb boscos de faig a la part alta i pinedes i rouredes a les valls. La tranquil·litat i un entorn natural magnífic són els trets diferenciats d’aquesta població. El municipi té un nucli medieval molt ben conservat. Antigament aquest nucli estava emmurallat i el seu interior només era accessible mitjançant tres antics portals. Consta d’una plaça central, la plaça de la vila, al voltant de la qual i de forma circular s’hi construïren els antics habitatges. Els carrers del nucli medieval estan enllosats i les cases del segle XVII-XVIII, en bona part restaurades, conserven llindars i balcons centenaris. Des de la plaça de la vila direcció cap a la riera, seguint l’itinerari del GR3, arribarem al pont medieval que va ser construït al segle XIV pels senyors de Milany. La seva funció era per travessar la riera de Vallfogona, el camí que unia el poble amb el castell de Milany i Vidrà.

Font de l’Alzina-Can Baulida-Creu Vergèlia-Sant Cebrià de Lledó-Can Torrent

Deixem els cotxes a la font de l’alzina (km 14 de la carretera de La Bisbal a Cassa de la Selva) i caminem per aquesta carretera (direcció Cassa) uns 180 metres, fins trobar un camí a la nostra dreta, que agafem…aquest camí passa al costat del dipòsit d’aigua dels bombers i fineix al camí ampla de Can Crispí, ara tirem avall fins a travessar la anteriorment mencionada carretera, abastant un camí que ens deixa al Riu Daró. El corriol segueix per l’altra banda de la llera, tot resseguint el riu amunt fins el pont de Can Vilademarc. Aquí deixem el Daró i seguim amunt (esquerra) la riera de Can Vilademarc, per un corriol molt bonic de passar, aquest caminoll sempre l’hem anomenat: el corriol de Can Baulida.

Beget-Coll de Marlem-Rocabruna-Tuta dels Maimons-Castell de Rocabruna-Riera de Beget

Beget es un poblet pintoresc i encantador que tot ell és un monument arquitectònic. Un petit racó del Ripollès a tocar del cel. L’accés, per nosaltres, l’hem fet per Oix, passant per els colls de Pera i Brucs i els llogarrets de Pera i Fornells, una carretera molt guapa, que sembla extreta d’una postal. Beget està annexionat al municipi de Camprodon des de l’any 1969, encara que geogràficament pertany a l’Alta Garrotxa. El seu terme agrega el poble de Rocabruna, la vall de Salarsa i la serra del Bestracà. El poble està situat a 541 metres d’altitud i les seves cases i carrers de pedra estan esglaonats sobre el riu, travessat per dos vells i ben conservats ponts medievals. A Beget l’art romànic també es manifesta en forma de temple: construïda el segle X, l’església de Sant Cristòfol de Beget un dels exemplars romànics més bells de la zona, és una mostra del romànic pre-pirinenc en el seu estat més pur. Aplega la coneguda Majestat del retaule de l’altar major, del segle XII; una talla de fusta policromada que mesura dos metres i que ha estat venerada al llarg dels segles. La túnica, el cenyidor de doble nus a la cintura, el rostre emmarcat pel pentinat dels cabells, i tota la riquesa de detalls que emana d’aquesta figura fan de la Majestat de Beget una de les talles romàniques més belles que es conserven actualment a Catalunya.

Sant Llorenç de les Arenes-Farreres-Foixà-Sant Romanç de Sidillà

Sortida amb els companys del diumenge per la zona de Foixà…per realitzar-la i poder fer els nostre habitual esmorzar entaulats, al que estem habituats, hem deixat els cotxes a la zona habilitada de la Font i safareig del Torrent de l’Arbre Blanc, a l’entrada de Sant Llorenç de les Arenes i al costat contrari de la carretera GIV-6424 (Flaçà-Foixà).

Castell de Savassona-Tavèrnoles-Pou de glaç de Salou-Santa Magdalena de Conangle-Bosc de Savassona

Si a Catalunya hi ha un poblament prehistòric que crida l’atenció per les seves singularitats treballades a la pedra, sense dubte estem davant del Conjunt Prehistòric i Megalític de Savassona. En aquest indret podrem veure que la ma de l’home prehistòric hi es present des de el primers períodes del Neolític fins a l’ Edat Mitjana, passant pel Bronze, els Ibers i romans, per amb posterioritat veure el romànic mes bell al seu cim. Ermites, balmes, fonts, castells…tot això i més es l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona. Hem deixat els cotxes al petit aparcament que es troba arran de la carretera al km.4,700 de la BV-5213, direcció al parador de Sau, sota el castell de Savassona. El castell es el primer objectiu de aquesta matinal, és un castell medieval que es troba al terme municipal de Tavèrnoles. Fou declarat Bé d’Interès Nacional com a monument històric el 1949. Estratègicament situat a 611 metres d’altitud, fou renovat als segles XVII i XIX i encara és habitat. Té elements medievals, murs de defensa i torre triangular a l’interior de l’edifici.

Visita la realització d’aquesta ruta

El Pasteral-Puig Timbiri-Colldegria-Font del Bassi-Can Torres de Plantadís-Salt de l’Olla (torrent del Gorners)

El Pasteral és un nucli del municipi de la Cellera de Ter situat a la carena oriental del massís de Les Guilleries i envoltat pel riu Ter i la riera d’Osor, molt a prop de les comarques veïnes de La Garrotxa i del Gironès. És conegut per l’embassament que porta el mateix nom i pel punt de connexió ubicat a la mateixa zona, que distribueix l’aigua per tota la província de Girona i Barcelona. El pantà va entrar en funcionament l’any 1905, gràcies a la família Burés, que va ser qui va encarregar la presa del Pasteral per subministrar electricitat a la fàbrica d’Anglès de la mateix família. La construcció de la presa del Pasteral va suposar un revulsiu a la comarca i a la província de Girona, ja que va donar corrent elèctrica a les poblacions de la Cellera de Ter, Anglès, Estanyol, Salt, Cassà de la Selva, Llagostera, Palafrugell, la Bisbal d’Empordà, Palamós, Calonge i Sant Feliu de Guíxols.

El Pou del Glaç-Sant Pol-Cadire del Bisbe-Santa Llúcia d’Arboç-Can Puignau-Clot de la Tina

Com cada any, quant arriben els mesos de fred, fem la caminada/esmorzar dels hh…una sortida en la que volem implicar a tots els companys que ens acompanyen en alguna de les sortides que fem mensualment així com els familiar que habitualment caminen poc. La ruta sol ser de pocs kilòmetres, amb una parada a mig camí per fer un bon esmorzar…seques amb botifarra de perol i allioli, xulles i un pastís de poma, tot regat amb un bon vi, cafès i “gotes”…be, un esmorzar de dieta!!.

Visita la realització d’aquesta ruta

Sant-Martí-de-Llémena-Sant-Roc-Santa-Lena-Sant Andreu de la Barroca-Salt-i-Gorg-de-les-Bruixes-sant-marti

La ruta d’avui ens farà pujar els cingles de Sant Roc per el grau d’Escaió i caminar per l’altiplà de la Barroca, visitant les seves ermites. Per finalitzar baixant el feréstec grau de Can Terme per endinsar-nos en el salvatge i enclotat salt i gorg de les Bruixes. L’inici de la ruta és a Sant Martí de Llémena a l’aparcament que hi ha al costat de la carretera, al davant de l’església i del nucli urbà de Sant Martí. Abans de començar a caminar, ens acostem fins l’església de Sant Martí per fer una primera foto de grup i visitar l’indret.

III Trobada de Wiquilocquerus de les Gavarres i l’Ardenya…(El massis de Ses Cadiretes)

Gràcies per aquesta trobada, a tu, capita haddock pels mals de cap que segurament has tingut en preparar aquest sarau, al Montagut per el esplèndid traçat de ruta, al Santi Gavarres per el seu bon humor i les bones fotografies, a un bon grapat de wikiloqueros com la Cuca de Llum, Ambotes, Toni Poppins, Perepedrito, jmarticampmajo i la Mireia, Graells, en Xavierdeblas, la Sandra Ole, en Sepu, en Pere Parra i un munt de companys més, que per desgràcia no vaig tenir temps de conèixer (perdoneu si no us faig esment…necessitem mes sortides com aquesta!!), al l’equip de Wikiloc quasi al complert (Jordi, Jep, Jose, Montse i Pau) i als meus companys de trescada, els components del equip hh que varen poder estar, a tots…moltes gracies per permetrem acompanyar-vos en aquesta III trobada de Wikiloqueros de les Gavarres i l’Ardenya.